Hieronder vindt u de meest gestelde vragen over de app.
Kies de fiets,
skip de spits!
IJmond Fietst
FAQ
Waarom kan ik de Toogethr Cycles-app niet meer gebruiken?
Vanaf 1 april 2025 stopt IJmond Bereikbaar met het aanbieden van de Toogethr Cycles-app omdat deze wordt uitgefaseerd. We stappen daarom over op een nieuwe aanbieder: Figo Mobility. Je kunt je via ijmondfietst.nl aanmelden om je fietskilometers voortaan via de nieuwe app te registreren.
Wat is Figo Mobility precies?
Figo Mobility is de nieuwe mobiliteitspartner van IJmond Bereikbaar, waarmee je eenvoudig je fietskilometers van en naar het werk registreert. De app biedt daarnaast extra mobiliteitsopties zoals deelvervoer en openbaar vervoer. Momenteel zijn deze extra functies nog niet actief, maar mogelijk worden deze in de toekomst aangeboden via jouw werkgever.
Doet mijn werkgever mee met de Fietscampagne?
Iedere medewerker in de IJmond-regio kan zich aanmelden voor de kilometerregistratie via ijmondfietst.nl. Op dit moment doen nog niet alle werkgevers mee. Zodra jij je aanmeldt, gaan wij in gesprek met jouw werkgever over een passende compensatie voor jouw fietskilometers.
Hoe meld ik mij aan voor de nieuwe app?
Aanmelden is eenvoudig:
- Ga naar de homepage van ijmondfietst.nl en vul het aanmeldformulier in.
- Nadat je aanmelding is ontvangen, krijg je uiterlijk de volgende werkdag een uitnodiging van Figo Mobility.
- Activeer je account en start direct met het registreren van je fietskilometers.
Hoe registreer ik mijn fietskilometers via de nieuwe app?
Fietskilometers registreren gaat als volgt:
-
Open het menu in de app en kies ‘Kilometer Registration’.
- Klik op ‘Register trips’, vul de start- en eindlocatie in en geef aan of het een enkele reis (One Way Trip) of retour (Return Trip) betreft.
- Selecteer ‘Commuting trip’ (woon-werkverkeer) en kies ‘Fiets’. De app berekent automatisch het aantal kilometers.
- Geef aan op welke dagen je deze route hebt gefietst en bevestig vervolgens.
Ik heb een verkeerde rit geregistreerd. Hoe verwijder ik deze?
Geen zorgen, volg eenvoudig deze stappen:
-
Klik op de verkeerd geregistreerde rit.
-
Kies ‘Remove registration’.
-
Bevestig door nogmaals op ‘Remove registration’ te klikken. De rit wordt vervolgens verwijderd.
Welke beloning ontvang ik voor mijn fietskilometers?
Voorheen kon je punten sparen en inwisselen. Dit is momenteel helaas niet mogelijk. IJmond Bereikbaar is in gesprek met werkgevers in de regio om nieuwe compensatiemogelijkheden te realiseren. Het is belangrijk dat je kilometers alvast registreert, zodat deze later alsnog gecompenseerd kunnen worden zodra hier afspraken over zijn gemaakt.
Wat is er veranderd in de nieuwe app?
De nieuwe app werkt anders dan je gewend bent. In plaats van iedere route live te moeten volgen, kun je nu ritten achteraf registreren. Je kunt zelfs meerdere dagen tegelijk invoeren. De route wordt standaard berekend op basis van de kortste fietsroute, maar je kunt het aantal kilometers nog aanpassen voordat je de registratie indient.
Waar kan ik terecht met vragen?
Heb je nog vragen of kom je ergens niet uit? Neem gerust contact met ons op via support@figo.app. We helpen je graag verder!